Spännande och optimistiskt om livets dysterhet

Spännande och optimistiskt om livets dysterhet

Han är multi-pristagaren som vill förändra din livssyn. Han skildrar dystra öden, men är optimist. Beskrivningen på hans Twitter berättar: ”Jag är dramatiker. Jag har tre barn. Tre barn. Fuck. Jag bor i East End och cyklar.”

Flera av Simon Stephens pjäser såsom ”Harper Regan”, ”Punk Rock” och ”Port” utspelar sig i den lilla orten Stockport i Manchester, England där han växte upp, och han har mottagit flera priser för sina teaterföreställningar. Många av föreställningarna har spelats ibland annat Tyskland, Holland och i Sverige. Till exempel ”The Curious Incident of the Dog in the Night-Time”, baserat på Mark Haddons bok som har satts upp flera gånger i Sverige under namnet ”Den besynnerliga händelsen med hunden mitt i natten”.Stephens har även hunnit med några radiopjäser och filmmanus, till exempel ”Pornography” som från början spelades på teaterscenerna. Terroristerna i pjäsen gestaltas enligt Stephens syn att inget är helt och hållet gott eller ont. Människor är mänskliga och flerdimensionella. Simon Stephens föddes 6 februari 1971 och gick varje år med familjen och såg en julshow, men i övrigt besökte han endast teaterscener då han gick dit för att se konserter med olika rockband. Han spelade bas och sjöng i punkbandet Country Teasers. Han inspirerades av filmskapare som Martin Scorsese (med ”Taxi Driver” och flertalet storfilmer, ofta med Leonardo di Caprio i huvudrollen), David Lynch (med bland annat ”Elefantmannen” och ”Twin Peaks” och Seawall) samt Dennis Potter (med tv-serier som ”Pennies from Heaven” och ”Lipstick on Your Collar”). Under 1980-talet när Simon Stephens växte upp skrev hans favorit-dramatiker tv-manus, istället för teatermanus.

Teater måste beröra och förändra

Stephens studerade historia vid Universitetet i York och genomled många dåliga teaterföreställningar, som han varken förstod eller berördes av. Skolproduktionerna hade dock sina fördelar, skolans snyggaste tjejer som skådespelade hellre än bra och live-känslan som påminde honom om rock’n’roll. Det var något som alla kunde vara med i, utan att behöva gå långa utbildningar. Konstformen var omedelbar och oförutsägbar. Och satte man bara dit några råare element så skulle det kunna beröra publiken mycket mer. Efter examen jobbade han ett tag som lärare och började skriva teatermanus. 1997 var han 26 år, och hans första teaterpjäs ”Bring Me Sunshine” framfördes på Edinburgh Festival Fringe. Han flyttade till London och arbetade på Royal Court Theatres där han undervisade unga författare, och år 1998 satte teatern upp hans föreställning ”Bluebird”. År 2000–2005 var Simon Stephens fast anställd på Royal Court Theatres som deras husdramatiker, medan han fortsatte handleda ungdomar och ledde dramaprojekt på fängelser, vilket resulterade i pjäsen ”Country Music” 2004 och ett stipendium för att kunna resa till barndomsstaden för att intervjua folk inför skrivandet av pjäsen ”Port”. År 2005 flyttade han över till Royal National Theatre och år 2009 till Lyric Theatre i Hammersmith.

Teater måste beröra och förändra

I början av karriären gick Stephens i dramatikern Sarah Kanes fotspår och skrev inom in-yer-face-riktningen, som kännetecknas av provocerande och närgången intimitet med snabbt tempo och grovt språk. Man ville chockera och på så sätt väcka upp publiken för att de skulle påverkas.  Under senare år har Stephens föreställningar skildrat en något lugnare och bredare livssyn. Fortfarande finns den realistiska och dystra förtvivlan kvar, men den lättas upp med en varm förståelse för människan och det hopp som hon faktiskt besitter. Hans kärlek till musiken gör sig påmind i pjäserna, och det finns musikinslag i många av hans föreställningar. Den optimistiske dramatikern vill precis som Shakespeare skriva för en den vanliga människan och visa henne en ny syn på samhällets dysterhet. Han vill erbjuda henne en plats i teatersalongen, kanske det enda ställe där alla måste stänga av sina telefoner och får dela upplevelsen i nuet. Det händer att Stephens går omkring flera månader med ett blivande manus i tankarna, men när han väl börjar skriva går det fort. När han är publik på teatern vill Stephens blir påverkad och förändrad. Han föredrar skrämmande och utmanande föreställningar mer än pjäser med enda avsikt att underhålla. Då vill han hellre bli besvärad och förvirrad, och det är därför han skapar energisk konst som låter publiken känna stor närvaro med skådespelare och den utveckling som förhoppningsvis startar på teatern. Den hyllade dramatikern vill få åskådaren att förstå att livet inte bara händer. Det är människan själv som besitter makten att forma sitt liv. Alla är välkomna.